Wat je kunt doen aan uitstelgedrag

Uitstelgedrag staat voor mij echt in de top 5 van meest gehoorde klachten bij mensen met ADD en ADHD. Maar hoe komt dat eigenlijk? Hoe komt het dat we zo vaak dingen willen uitstellen?

Dat komt omdat je van nature geneigd bent om makkelijke of kortdurende klusjes het eerst te willen doen. Het zorgt namelijk direct voor een dopamine-loopje in je brein als je wat af kunt strepen van je to-do list. Dopamine is een van de stofjes die je brein aanmaakt waardoor je je prettiger voelt. Je voelt je even heel fijn en lekker productief, maar als je dan weer naar je to-do lijst kijkt zie je toch die grote of lastige klus nog staan. En je motivatie is dan vaak ineens ver te zoeken! Voor je het weet zit je ineens op Funda of Netflix, of scroll je over je Facebook tijdlijn. Dat zijn de meest genomen escape-routes in dat geval. 😁

Herken je dit? Ik geef je wat tips mee om zelf mee aan de slag te gaan:

  1. Het is eerst belangrijk om te weten waarom je uitstelt. Ben je te moe, is de taak te saai, is de taak te moeilijk, heeft het geen duidelijk doel, doe je het niet voor jezelf maar omdat je ‘moet’ van iemand anders? Kijk of je hier iets kunt veranderen: als je bijvoorbeeld te moe bent kun je beter eerst rust nemen en het later inplannen. Best logisch, maarja je moet er wel even bij stil staan hé 😝.  
  2. Kijk of het mogelijk is om die grote klus in kleinere taken op te delen waardoor het minder weerstand oproept. Plan die kleinere taken dan wel in je agenda zodat je het echt gaat doen. Let op dat je niet teveel tegelijk inpland! Dat is een valkuil. Het is veel fijner om maar 2 kleine taken in te plannen en dan wat tijd over te hebben, dan 4 taken inplannen en het niet af krijgen. 
  3. Let op hoe je tegen jezelf praat. Praat je jezelf aan dat het best nog even kan wachten? Denk je: ‘dit kan ik volgende week ook nog wel doen?’ Door deze ‘mythes’ in je hoofd hou je het uitstelgedrag in stand. Ik maak mezelf ook nog wel eens wijs dat ik later wel op een appje ga reageren, maar de realiteit is dat je het gewoon niet doet! 🤠
  4. Je motivatie is net als een spier die op een gegeven moment verslapt. Bij veel mensen is de motivatie ’s morgens het beste, waarna het in rap tempo afneemt. Daarom kun je het beste die lastige klus als eerste aanpakken. Dan heb je dat maar gehad en heb je de hele dag nog voor je om andere dingen te doen. Veel succes!

Ik kan je hier nog veel meer vertellen over de aanpak van uitstelgedrag, maar eerlijk gezegd lukt het niet altijd om dat in je eentje helemaal op te lossen. Met deze tips kun je in ieder geval een eerste stap nemen. Het is  ook veel fijner en effectiever om dat samen te doen. Alleen al de reden van uitstelgedrag kan een ding op zich zijn waarbij het prettig is als iemand met je meekijkt. Met een paar coachgesprekken kan ik je al verder helpen hiermee en dan lukt het ook jou om dit te tackelen! Vul het contactformulier in als je hulp nodig hebt bij je uitstelgedrag of bel, mail, app me even.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *