Omgaan met stress rond de feestdagen

Als je ADD/ADHD hebt kan de feestmaand december niet bepaald aanvoelen als een feest. Je kan er misschien zelfs als een berg tegenop zien. Dat kan met een aantal dingen te maken hebben:
1. je hoofd zit al zo vol en daar komt nu van alles bij.
2. je bent niet zo’n (kerst)ster in planning en overzicht, dus het kerstdiner is voor jou een hele uitdaging.
3. je bent gevoelig en snel overprikkeld waardoor je tijdens de kerstdagen last hebt van emotiewisselingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarom wat tips voor een andere aanpak:

Je hoofd zit al zo vol en daar komt nu van alles bij.

  • Schrijven helpt. Neem even de tijd, ga er rustig voor zitten en schrijf alles op wat nu door je heen gaat, alles waar je last van hebt. Of praat het even van je af bij een goede vriend(in).
  • Maak daarna een overzicht van wat je te doen hebt komende weken.
  • Kijk daarna kritisch naar wat je hebt opgeschreven: zijn dit dingen die echt nodig zijn, of gewoon ‘leuk als het kan’. Durf te schrappen!
    Vaak maken we het onszelf moeilijker dan nodig is 😟.
  • Kijk of er dingen op staan die je kunt delegeren of samen met iemand kunt doen.
  • Plan de dingen die nog over zijn gebleven in je agenda. Een digitale agenda werkt makkelijk en snel, een papieren agenda geeft vaak meer overzicht. Kijk wat het beste bij jou past.
    Een blaadje uit de printer pakken en daarop voor elke komende week een
    weekplanning maken werkt eventueel ook prima.
  • Wees ‘streng’ voor jezelf als er iets in je planning staat: ga het ook echt doen
    zodat het niet alsnog heel druk in je hoofd wordt. Want wat je nog moet doen
    komt anders als een soort boemerang steeds weer terug in je hoofd 🥴.

Je bent niet zo’n (kerst)ster in overzicht en planning, dus het kerstdiner is voor jou een hele uitdaging.

  • Bedenk eerst (en als je een partner hebt doe je dat samen) hoe je graag wil dat
    de feestdagen eruit zien. Waar wordt jij blij van? Hou je van een 3 gangen menu met een tafel vol visite of wordt je juist blijer van een kerst in makkelijke kleding en een stamppot op tafel?
  • Planning is everything! Regeren is vooruitzien zeggen ze wel eens, dus start nu
    gelijk al met een planning: Pak pen en papier en schrijf per feestdag op wat je
    gaat doen, waar en met wie. Als je nog mensen uit wilt nodigen dan is het handig dit nu al gelijk te doen, dan kun je verder met plannen. Even iemand bellen is effectiever dan appen of mailen en wachten tot je een reactie krijgt.
  • Bedenk wat je/jullie willen gaan eten (zie punt 1) per dag en schrijf dit erbij. Maak een aparte boodschappenlijst van lang houdbare spullen, en een aparte lijst voor boodschappen die je vlak voor de kerst moet halen.
  • Neem het lijstje met lang houdbare spullen mee als je de komende keren
    boodschappen gaat doen, en neem steeds wat mee. Zo haal je bijna moeiteloos al die extra boodschappen in huis.
  • Haal de rest net voor kerst in huis. Ga als het even kan met de fiets naar de
    supermarkt zodat je niet in de stress raakt door de drukte op de parkeerplaats.
    Meestal is het daar rond de feestdagen erg druk en is iedereen gehaast en
    gestresst een plekje aan het zoeken. Op de fiets gaan scheelt jou dan een hoop stress.

Je bent gevoelig en snel overprikkeld waardoor je tijdens de kerstdagen
last hebt van emotiewisselingen.

In december zijn alle winkels en winkelstraten mooi versierd, hoor je kerstmuziek op radio en tv en overal knipperen de lichten je tegemoet. TV commercials met een prachtige aangeklede, gelukkige familie met elkaar aan tafel rond een geweldig kerstdiner en bekende Nederlanders die zogenaamd kerst vieren met elkaar en namens hun omroep jou ook een fijne kerst wensen…

Hartstikke leuk allemaal, behalve als je gevoelig bent voor prikkels! Dan kun je daar behoorlijk last van hebben. Daarnaast is het zo dat tijdens de kerst vaak de nodige emoties omhoog komen. Mensen in je omgeving die verdrietig zijn omdat iemand er niet meer bij is tijdens kerst, familieruzies die juist tijdens het kerstdiner weer oplaaien, of voor jou voelbare spanning aan tafel omdat er ergernissen zijn die niet worden uitgesproken. Dat kan best heftig zijn en er is niet altijd aan die prikkels te ontkomen. Wat kun je doen?

  • Zorg voor voldoende rust in je planning, al vanaf ruim voor de kerst. Bekijk je
    agenda of je de komende weken voldoende rustmomenten hebt.
  • Wees je bewust waar jij van oplaadt. Voor veel mensen is dat de natuur. Plan een wandeling in het bos of op het strand in of ga iets anders doen waar jij van kunt opladen. Ook als je nog niet overprikkeld bent is dat belangrijk.
  • Ga op tijd naar bed en kijk wat minder tv. Dat laatste scheelt gelijk al heel wat
    schreeuwende programma aankondigingen op tv met knipperlichten en
    jinglebells geluid. Ga in plaats van tv kijken lekker op de bank een boek lezen of muziek luisteren.
  • Schrijven helpt om emoties te verwerken. Schrijf de emoties van je af zodat je er niet mee rond blijft lopen of werk het uit je systeem door flink te gaan sporten.
  • Voel je dat de spanning te snijden is tijdens het kerstdiner? Probeer het
    gespreksonderwerp op iets luchtigs te houden en voor afleiding te zorgen door na het eten met elkaar te gaan wandelen.
  • Is er iemand bij die verdrietig is of een slecht humeur heeft? Stel vooraf al voor
    om tijdens het diner af en toe van plek te wisselen, zodat je niet steeds dezelfde gesprekspartner hebt.
  • De spanning die je voelt bespreekbaar maken kan soms een goeie optie zijn,
    maar dat is een kwestie van aanvoelen. Het kan een goed gesprek opleveren en daardoor opluchting geven, maar het kan ook escaleren waardoor het helemáál ongezellig wordt. Soms is het beter dingen te laten rusten tot een ander moment en het met de kerst even zo te laten.

Veel succes en fijne feestdagen!

Jolanda Rijneveld
AD(H)D Coach

Ik help jongeren en volwassenen met AD(H)D om meer rust
en overzicht in hun leven te krijgen en patronen te doorbreken.
Lees meer over Jolanda.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *