Omgaan met boosheid

Ik krijg in mijn praktijk veel vragen over boosheid. Laten we er daarom eens naar kijken hoe dat zit……🤔

Soms uit je het niet

Ik spreek veel mensen met ADD en ADHD die het regelmatig hélemaal zat zijn, gefrustreerd raken of boos worden. Alleen uiten ze het niet altijd. Sommigen vinden het lastig om hun gevoel te uiten, maar soms is het sociaal gezien ook even niet handig. Omdat je niet boos wilt/kunt zijn op je werkgever bijvoorbeeld. Tja, je moet nog wel je hypotheek kunnen betalen, je wil niet je baan op het spel zetten. Dus je houdt je in en probeert het voor je te houden.

Bij boosheid is het net alsof je een ballon steeds een stukje verder opblaast. Je voelt de spanning in je lijf en bent er in je hoofd steeds mee bezig. Niet lekker natuurlijk! En soms knalt die ballon ineens en zijn mensen in je omgeving verbaasd over jouw uitbarsting.

Vooral mannen willen hun boosheid nog wel eens fysiek uiten door bijvoorbeeld met hun vuist tegen de muur te slaan. Gewoon puur omdat al die spanning eruit moet! Eigenlijk heel begrijpelijk, maar voor hun partner of omgeving is dat heel spannend omdat het zo agressief overkomt. Toch zie ik dat het meestal niet naar personen wordt geuit, maar dat er in plaats daarvan ergens tegenaan wordt geschopt of geslagen of spullen kapot worden gemaakt, want dat lucht zo lekker op! Het is puur de spanning die eruit moet knallen.

Hoe werkt boosheid

Vaak zeggen mensen dat ze ‘ineens’ boos zijn, soms zomaar zonder reden. Maar in werkelijkheid bouw je emoties op in kleine stappen door wat je denkt en voelt bij de situatie waar je in zit. Die stappen gaan vaak ongemerkt en kunnen elkaar snel opvolgen, zodat je het eigenlijk niet eens echt door hebt. Tijdens coaching ga ik kijken hoe de boosheid zich opbouwt. Met de emotieladder gaan we kijken wat je voor de uitbarsting hebt ervaren, gedacht en gevoeld, waardoor je uiteindelijk helemaal uit je panty ging. Vaak herhaalt zich een zelfde patroon. Als je weet wat er bij jou gebeurt als de spanning oploopt, dan kun je ook op tijd ingrijpen omdat je het gaat herkennen. Juist als je er nog op tijd bij bent kun je de spanning afbouwen, want als de spanning te ver oploopt lukt het niet meer om terug te schakelen. Dan blijft alleen de uitbarsting over en kun je daarna pas afkoelen.

Oorzaken

Laten we eens kijken. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van boosheid?

  • je hebt het gevoel dat niemand je begrijpt
  • je bent je baan of opleiding helemaal zat, je hebt er gewoon geen zin meer in
  • je bent gefrustreerd omdat je voor je gevoel niks voor elkaar krijgt
  • je vindt het moeilijk om wat er in je omgaat te uiten waardoor je alles opkropt
  • er ontbreekt een uitlaatklep, zoals een hobby, iemand om mee te praten, of sporten/bewegen
  • je relatie loopt niet goed waardoor je elke dag frustraties oploopt
  • je huishouden is een grote chaos en je krijgt het maar niet onder controle
  • je hebt een laag zelfbeeld waardoor je alles op jezelf betrekt
  • je struggelt dagelijks door financiële problemen

Je ‘emmer’ loopt over

Hoe meer je in je hoofd met allerlei zaken bezig bent, hoe sneller je emmer vol zit. Even een voorbeeldje. Als je baalt van je werkgever, maar je moet toch elke dag met hem samenwerken. Je let steeds op hoe hij/zij iets doet of hoe hij iets zegt, of juist niet in actie komt terwijl het wel zou moeten, en dan laait de frustratie weer op. Dan is je brein daar op de achtergrond druk mee bezig en heb je minder capaciteit over voor de dingen die op dat moment moeten gebeuren. Je kunt je minder goed concentreren, misschien slaap je ook slechter, je voelt je niet lekker en je bent in je hoofd bezig met ‘hoe vindt ik een andere baan’? In je vrije tijd zoek je naar vacatures en kom je niet aan ontspanning toe.

Wat gebeurt er dan eigenlijk? Stel dat je je laptop aanzet en 5 tabbladen met programma’s tegelijk opent, je mail ophaalt en tegelijk in Word een brief probeert te typen. Dan is de kans groot dat de letters in slow-motion verschijnen op je scherm. Je laptop is immers heel druk bezig op de achtergrond waardoor hij minder goed reageert op wat je nu aan hem vraagt. Dat is wat er ook in het voorbeeld gebeurt. Je emmer zit zo goed als vol door alle processen die zich afspelen en er is bijna geen ruimte meer voor concentratie, effectief werken, en rustig omgaan met je emoties. Daardoor kunnen AD(H)D symptomen ook verergeren en kan jouw emmertje letterlijk overlopen. Geen wonder toch eigenlijk, als je het zo bekijkt?

Wat kun je doen?

Aan snel oplopende boosheid is gelukkig veel te doen. En zoals zo vaak begint het bij er bewust van zijn hoe dat bij jou in elkaar steekt. Als je weet waar je op moet letten en wat je kunt doen om op tijd stoom af te blazen, dan heb je al veel gewonnen. Ik help je daar graag bij. Mijn ervaring is dat je samen in gesprek meer overzicht krijgt en met de juiste tools aan de slag kunt om hierin meer balans te krijgen. Je kunt bellen me voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek op 06-39 77 64 01 of het contactformulier invullen.

Jolanda Rijneveld
Hartelijke groet, Jolanda Rijneveld

a.u.b. log in om een bericht te plaatsen