Kenmerken van ADD en ADHD

Er zijn veel meningen en visies op ADD en ADHD en ook de benaming veranderd vaak. Attention deficit (hyperactive) disorder, is de officiële benaming. Het woord stoornis (disorder) zal ik zelf niet zo snel gebruiken omdat het een negatieve bijklank heeft en ik liever kijk naar wat je er wél aan kunt doen😉.

Hoewel mensen met AD(H)D niet allemaal hetzelfde zijn, kun je hieronder de symptomen lezen die de meeste mensen met ADD en ADHD ervaren. Herken jij je in deze 3 hoofdkenmerken?

1. GEVOELIG

Opmerkingen van anderen komen vaak ‘hard’ binnen en blijven soms lang hangen. Je hoofd kan ermee vol zitten.

Dit gevoel kan je soms verlammen waardoor er bijna niets meer uit je handen komt.

Je kunt het voor je gevoel druk hebben, terwijl er niet zoveel in je agenda staat. Je bent druk met het verwerken van indrukken die vanuit jezelf komen en ook van anderen bij je binnen komen.

Je kunt je soms vervelend voelen nadat je veel mensen, of bepaalde mensen, om je heen hebt gehad. Alle indrukken die je hiermee binnen kreeg moet je verwerken. Je bent daarom soms liever alleen, terwijl je best sociaal bent.

2. EEN VOL HOOFD

Er razen altijd gedachten door je hoofd. Op alles wat je ziet, hoort en meemaakt ontstaat een innerlijke dialoog. Je hoofd maakt associaties op dingen die je ziet of hoort. Je ziet iets en dat doet je aan iets heel anders denken. Als je een beelddenker bent dan zie je het ook nog voor je, en allemaal tegelijkertijd in een split-second. Of iemand vertelt je iets en ondertussen komt er gelijk een gedachte op aan een situatie die je zelf hebt meegemaakt. Ondertussen kun je de helft van het gesprek missen omdat je uitcheckt en met je gedachten heel ergens anders bent.

Als je hoofd vol zit kun je je vaak moeilijk concentreren, maar als iets je heel erg interesseert kun je er ook juist helemaal in opgaan.

Je bent vaak je spullen kwijt, bent vergeetachtig en hebt weinig grip op de tijd. Voor je het weet is de tijd om en heb je niet afgekregen wat je wilde doen of kom je te laat op je afspraak.

3. UITSTELGEDRAG

Taken die moeilijk zijn, veel tijd kosten of waar je interesse niet naar uitgaat schuif je vaak voor je uit. Hoe langer je uitstelt, hoe groter en ingewikkelder het wordt in je hoofd. Je denkt steeds aan wat je nog moet doen en geeft jezelf op je kop.

Je komt regelmatig in de problemen omdat je het verkeerd hebt ingeschat en je het niet meer op tijd af krijgt. Pas op het laatste moment voel je genoeg druk om het te gaan doen, maar je baalt van jezelf.

Perfectionisme zorgt dat je een hoge drempel voelt om te starten met een taak.

Daarnaast kun je last hebben van:

* IMPULSIVITEIT

Je bent al gauw enthousiast en durft snel knopen door te hakken. Voor je het weet heb je je agenda alweer volgepland met leuke afspraken, heb je iets gekocht wat je al snel tegenvalt of heb je je opgegeven voor een cursus terwijl je eigenlijk geen tijd hebt.

Of je flapt eruit wat in je opkomt, waardoor je jezelf soms in moeilijkheden brengt.

Is dit herkenbaar voor jou naast de andere kenmerken? Dan heb je waarschijnlijk wat ze vaak het gecombineerde type noemen, een tussenvorm van ADD en ADHD.

* LICHAMELIJKE ONRUST

Beweegt er altijd wel iets aan jou? Heb je moeite met stilzitten en zijn lange vergaderingen een kwelling voor jou? Als je dit herkent naast de andere symptomen, dan zit je meer aan de ADHD-kant.

Bij sommige mensen is de onrust niet zozeer te zien in bewegen, maar in praten. Ben jij een drukke prater? Ook veel en snel praten kan een ADHD symptoom zijn.

MIJN AANPAK

We gaan de klachten te lijf door inzicht en overzicht te creëren. We zorgen samen dat je doelen helder zijn, waar we aan werken door middel van gesprekken, oefeningen en thuis opdrachten.

Ik teken veel op een whiteboard, omdat informatie makkelijker binnen komt als je het visueel maakt. Het geeft al snel veel duidelijkheid. Ik stuur een foto van het whiteboard naar je toe, zodat je later nog eens kunt kijken waar we het over hebben gehad en weer weet waar je thuis mee aan de slag zou gaan. Hoe meer tijd en aandacht je eraan besteed tussen de sessies door, hoe meer en hoe sneller je resultaat boekt.

Met de nodige humor en luchtigheid help ik je om stap-voor-stap je leven weer op de rit te krijgen.