Categorieën
Leven met ADD/ADHD werk

Hoe doe je quarantaine als je AD(H)D hebt?

In deze tijd van Corona hebben we er allemaal mee te maken, met quarantaine. Misschien zit jij helemaal thuis vanwege klachten, maar als je wel naar buiten ‘mag’ moet je rekening houden met 1,5 meter afstand tot anderen. Hoe nodig het ook is, het veranderd alles.

Als jouw werk vanuit huis gewoon doorgaat en er ook nog kinderen rondlopen die hulp nodig hebben bij huiswerk, dan heb je een extra uitdaging. Dus, hoe ‘doe’ je quarantaine als je een AD(H)D brein hebt en je hele structuur, alles wat gewoon was ineens weg valt? In dit artikel geef ik je tips en deel eerst een stukje over hoe ik het zelf doe.

Ik probeer er het beste van te maken en werk als het even kan buiten met een soort zonnekap op m’n laptop. Ziet er een beetje gek uit, maar werkt prima. Zo pak ik gelijk een beetje vitamine D mee 😜. Werkt prima om even mailtjes te beantwoorden of een nieuwsbrief te schrijven, maar coachgesprekken doe ik natuurlijk binnen.

Boodschappen doen

Ik merk zelf dat ik een beetje kriebelig wordt tijdens het boodschappen doen. Ik voel me super ongemakkelijk door al die plastic schermen en pijlen waar je wel of niet mag lopen. Hoewel het natuurlijk heel begrijpelijk en ook nodig is, voel ik me daar heel ongemakkelijk bij.

En ook raar dat je op weg naar de supermarkt met een grote boog om mensen heen moet fietsen, alsof ze een enge ziekte hebben. (En dat hebben ze nu misschien ook wel! 😏) Dus je kan er lekker neurotisch van worden als je niet uitkijkt, haha. Voor mij is de beste oplossing om het boodschappen doen zo kort en simpel mogelijk te houden. Dus ik ga gewapend met een lijstje in mijn telefoon (ik gebruik de app boodschappenlijst) zo snel als mogelijk door de supermarkt heen.

Ik neem als ik thuis kom even een korte break met een bakkie koffie en merk dat ik me dan al snel weer relaxter voel. Het ongemakkelijke gevoel accepteer ik, dat hoort er nu even bij, maar daarna neem ik wel de tijd om het weg te laten zakken. Het willen negeren en weer snel aan de slag gaan werkt vaak averechts.

Thuis werken

Misschien werk je net als ik nu vanuit huis. Ik ben echt heel blij als ZZP-er dat mijn werk nog doorloopt via Skype, Zoom en Whatsapp-videobellen. Echt super fijn dat we gebruik kunnen maken van deze techniek, maar het heeft ook nadelen. Ik hoor van veel mensen dat ze heel erg moe worden van de hele dag videocalls. Inderdaad merk ik ook dat dit veel meer energie vraagt dan een gewoon coachgesprek. Wat helpt is om een kwartier of half uur tussen je gesprekken vrij te houden zodat je even naar buiten kunt gaan. Hopelijk heb je een tuin of balkon waar je even naar buiten kunt, maar ga anders even een blokje om dicht bij huis en hou goed afstand tot mensen.

Vaak heb je de neiging om als je even pauze hebt gelijk je telefoon te checken, maar in deze tijd van online werken is het echt aan te raden je telefoon even te laten en lekker naar buiten te gaan. Gewoon even op je balkon zitten met een bak koffie of een klein blokje om, dat helpt je echt om daarna weer fris achter je laptop te kunnen gaan werken. Het is belangrijk dat je brein even ‘uit’ mag tijdens die korte pauzes. Je zult merken dat je daardoor minder uitgeput raakt.

Kinderen die thuis onderwijs volgen

Met kinderen thuis heb je nog een extra uitdaging. Heb jij al een goeie modus gevonden hiervoor? Veel ouders worstelen ermee. Want je wilt je kinderen helpen en aandacht geven, maar je werk gaat ook gewoon door.

Om overbelasting te voorkomen kan het een oplossing zijn om met je partner af te wisselen. Bijvoorbeeld; je partner staat vroeg op en werkt van ochtend tot lunchtijd, en jij werkt in de middag tot het avondeten. Degene die vrij is zorgt dan voor de kinderen zodat de ander ongestoord kan doorwerken. In de avond kun je eventueel nog wat kleine taken afmaken. Op die manier is het duidelijk voor de kinderen en krijgen zij ook de nodige hulp bij het maken van huiswerk. En is er een ouder beschikbaar die echte aandacht heeft en niet ondertussen met 1 oog in zijn laptop zit.  😜

Dan nog is het lastig om je werkdag rond te krijgen, want die uurtjes zijn zo voorbij. Gelukkig zijn er steeds meer werkgevers die hier begrip voor tonen.  Veel werkgevers helpen dewerkdruk wat te verlagen of geven hun werknemers toestemming om de werkdag wat korter te houden in verband met deze periode van gedwongen thuis werken.

Als je geen partner hebt, dan kun je er ook voor kiezen om overdag met de kinderen te zijn en waar mogelijk ook wat te relaxen en in de avond je werk op te pakken. Geef je kinderen overdag ook wat taken in het huishouden, zodat je de avond echt vrij hebt voor je werk.

Wil je meer tips over thuis werken met kinderen, lees dan dit artikel .

Ritme en regelmaat

Ritme en regelmaat is heel fijn voor je AD(H)D brein, maar in deze periode helemaal. Zorg ervoor dat je goede afspraken maakt met je partner of gezin. En als je alleenstaand bent, maak dan ook een globale planning voor de week, bijvoorbeeld:

om 7.30 uur opstaan, douchen en ontbijten
om 8.30 beginnen met werken (bijvoorbeeld in blokken van een uur met daarna 10 minuten pauze)
om 12.30 lunchpauze+blokje om in de buurt
om 13.30 verder met werken in blokken
om 17.30 eten, etc. etc.

Dan heb je houvast aan een planning, dat helpt je om structuur te geven aan je dag. En de een houdt wel van planning en de ander helemaal niet, maar een beetje structuur hebben we allemaal eigenlijk wel nodig. Je kunt verschil maken in hoe strak je alles in wil plannen. Als je een globale planning maakt hebt je toch wat structuur, maar het ‘voelt’ anders.

Voor de een werkt een globale planning zoals in het voorbeeld goed, en de ander wil gedetailleerd ook in een planning invullen welk werk ze precies gaan doen in de werkblokken. Allebei prima, het is maar wat voor jóu werkt.

Fit blijven

Merk je het ook aan je lijf en aan je hoofd, dat je nu minder beweging hebt?

Misschien ben je normaal gesproken gewend om naar je werk te fietsen en regelmatig heen en weer te lopen op je werk. En nu zit je ineens veel thuis.

Straks willen we weer fris en fruitig aan de slag kunnen toch? Dus is het nodig dat we ook tijd maken voor beweging. Je kunt tijdens de lunch een wandeling maken en flink doorstappen.

Je kunt net als onderzoeker Ben Tiggelaar na elke maaltijd 3x de trappen in huis op een neer rennen. Ook een ideetje, toch? Het fijne is dat hij het heeft gekoppeld aan een vaste activiteit, waardoor je het niet snel zult vergeten.
Deze tijd vraagt om creatieve oplossingen, zodat we hier zo goed mogelijk doorheen komen. Het idee van Ben hoorde ik tijdens zijn thuiswerkseminar, een speciale uitzending met tips over hoe je het thuiswerken tijdens de Coronacrisis zo goed mogelijk door kunt komen.

Luister en bekijk hier de thuiswerkseminar van Ben Tiggelaar

Reflectie periode

Ik zie in deze periode ook een mooie kans, ondanks alle ellende die het geeft. Alles is nu anders, en hoe wil je straks verder als de quarantaine wordt opgeheven. Wat neem je weer mee en wat wil je anders gaan doen?  Stel jezelf eens deze vragen. Want ook deze periode gaat weer voorbij . Gelukkig !


Jolanda buiten

Jolanda Rijneveld, AD(H)D Coach
Ik help jongeren en volwassenen met AD(H)D om meer rust en overzicht in hun leven te krijgen en patronen te doorbreken.
Lees meer over Jolanda.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *