Hoe de juiste mindset jou kan helpen

Ken je dat? Dat je tegen iets opziet en het in je hoofd dan erger gaat maken? Ik ken het heel goed. Vroeger leefde ik volgens het principe: ‘als ik het ergste verwacht, dan kan het alleen maar meevallen’.

Klinkt ook logisch, toch?

En puntje-bij-paaltje, ja inderdaad, viel het dan meestal wel mee. Inmiddels weet ik dat mijn brein dan allerlei stofjes en paadjes aan gaat maken die horen bij ‘het ergste verwachten’, en dat de negatieve gedachten die dan in mij omgaan iets doen met mijn fysiologie en stemming waardoor ik me slechter ga voelen. Dus doe ik het nu anders.

Als ik bang ben dat iets mis zal gaan, dan denk ik terug aan een andere keer dat iets mis ging en realiseer ik me dat ik het toen prima op heb kunnen lossen. Ik voel dan weer dat ik erop kan vertrouwen dat ik de meeste problemen wel weet op te lossen en dat het meestal niet zo erg uit de hand loopt als mijn hoofd me wil doen denken. Met deze houding kan ik lastige situaties beter aan dan vanuit een stemming van het ‘ergste verwachten’ merk ik.

Hoe is dat bij jou? Hoeveel ‘rampen’ zijn jou overkomen in het afgelopen jaar? En heb je daar iets aan kunnen voorkomen of verbeteren door erover te piekeren, of door het ‘ergste te verwachten’? Ik denk dat bij de meeste mensen de ‘score’ wel meevalt. Terwijl je jezelf dus echt geen goed doet door helemaal mee te gaan in negatieve gedachten en ‘voorspellingen’ die je brein zo af en toe produceert. Tijd om ermee te stoppen!

Hier wat tips hoe het anders kan:

  • Als het heel druk wordt in je hoofd, bedenk dan eens bij jezelf: ben ik nu aan het puzzelen of aan het piekeren? Even ‘puzzelen’ in je hoofd kan nuttig zijn omdat je soms even wat dingen op een rijtje wilt zetten, maar piekeren niet. Dan draaien je gedachten in het rond en kom je niet verder. Ga bij piekeren jezelf afleiden, ga actief iets doen. Desnoods stofzuigen, maakt niet uit wat! 😉
  • Pieker je in de nacht? Noem dan in gedachten 5 dingen op die je ziet (als je ogen aan het donker gewend zijn, kun je best wat zien), 5 dingen die je hoort en 5 dingen die je voelt. Noem daarna 3 dingen die je ziet, die je hoort en die je voelt (dit mogen dezelfde dingen zijn als bij de eerste 5). Daarna 1x benoemen wat je ziet, hoort en voelt. De kans is groot dat je jezelf nu zodanig hebt afgeleid van je gepieker dat je kunt slapen.
  • Maak een mindmap van wat er in je omgaat. Schrijf je gedachten en problemen in de mindmap op, en schrijf alles erbij wat in je opkomt. Door zo te brainstormen komt je creativiteit op gang en kun je meer oplossingen bedenken.
  • Richt je aandacht even op je ademhaling. Ga rustig zitten en zeg bij elke in- en uitademing in jezelf ‘in’, ‘uit’. Heel simpel, maar wel effectief.
  • Als ik iets spannend vindt, dan ga ik me er bewust op verheugen: ‘Leuk, ik ga in gesprek met ….., dat wordt vast een mooi gesprek!’ Of bijvoorbeeld bij een examen: ‘Ik mag laten zien wat ik tot nu toe hebt geleerd. Ik doe gewoon mijn best en blijf rustig’. Bedenk: Wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat je het nog niet goed genoeg kan? Tja, dat kan gebeuren maar daar leer je weer van en dan pak je de volgende kans.
  • Let op je ‘innerlijke dialoog’. Ben je jezelf vaak aan het afkatten of moedig je jezelf aan? Je gedachten hebben invloed op je stemming, en je stemming heeft invloed op je gedrag, dus let erop dat je jezelf voedt met helpende gedachten.
  • Heb je vaak ‘faalgedachten’? Vraag je je wel eens af of je wel geschikt bent voor je baan of je studie? Bedenk dat je niet voor niets bent aangenomen voor deze baan of studie. Meestal is ‘geen bericht, goed bericht’, dus als je geen klachten krijgt van je leidinggevende is dat meestal een teken dat het goed gaat. Misschien vind je het toch fijn om hier bevestiging in te krijgen? Kaart het dan gewoon aan bij je leidinggevende. Vraag op de man of vrouw af of hij/zij tevreden over je is en of je hierover kunt komen praten. Dat kan veel opluchting geven.

Kom je er niet uit? Hulp nodig? Ik help je graag verder. Vul via deze link het contactformulier in, dan maken we een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Hartelijke groet,
Jolanda Rijneveld

a.u.b. log in om een bericht te plaatsen