Heb je moeite om tot rust te komen?

Niet tot rust kunnen komen, het gevoel altijd maar bezig te willen of moeten zijn, je snel vervelen maar aan de andere kant ook weer snel moe zijn. Misschien herken je het? 

Nou heeft iedereen daar wel eens last van, zeker zo vlak voor de vakantieperiode want dan is het altijd een hectische tijd. Als je ADD hebt en ik denk nog ietsje meer bij ADHD, dan heb je waarschijnlijk vaker last hiervan. Je hebt dan het gevoel dat je gas terug wil nemen, maar als je dat dan doet blijft je hoofd gewoon doormalen en voelt het helemaal niet als ontspannen. Helaas, ik ken het ook, maar gelukkig kun je dat bijsturen. Daar vertel ik je zo meer over.

De oorzaak ligt in het feit dat je te lang door bent blijven rennen. Want op zich is het niet erg om het een tijdje (te) druk te hebben, maar als dat langere tijd duurt dan gaat je brein dit ervaren als het ‘nieuwe normaal’. Het voelt dan raar om een avondje te niksen op de bank of lekker een boek te lezen ofzo, terwijl dat eerder geen probleem was.

Wat je merkt is dat het er langzaam maar zeker insluipt dat je alles ‘even snel’ wil gaan doen. Je gaat sneller lopen, even dit of even dat tussendoor doen. Je reageert direct op alle mailtjes en appjes die binnenkomen, wat als gevolg heeft dat je ook weer sneller een reactie terug krijgt waar je (vaak) wat mee moet doen. En ook al heb je maar 1 avond vrij doordeweeks, je denkt ach joh,…die afspraak kan er nog best wel tussen. Kortom; zo ga je steeds harder lopen, letterlijk en figuurlijk. Je lijf past zich aan; je ademt oppervlakkiger, je hart gaat wat sneller en je kunt snel reageren. Het voelt in het begin zelfs wel lekker om zo snel en productief te zijn. Maar, zoals je vast al hebt ervaren, het gaat op de lange termijn niet goed. Daarom hier wat tips:

  1. Zorg ervoor dat je actief ontspant door te bewegen. Wandelen, fietsen, zwemmen, hardlopen…maakt niet uit wat, maar op een rustige manier bewegen maakt je hoofd leeg en zorgt dat zowel je hoofd als je lijf tot ontspanning komen. Maak er geen wedstrijd van, maar ga bijvoorbeeld elke avond na het eten een blokje om of ga in een rustig tempo wat hardlopen. Het hoeft niet snel en je hoeft ook niet gelijk 10 kilometer te rennen, het gaat puur om de ontspanning.
  2. Maak elke dag even minstens een half uurtje voor jezelf vrij om te doen waar je zin in hebt. Zorg voor jezelf, zo hou je de zaag scherp. 😉
  3. Ga bewust in een rustiger tempo leven. ‘Opslomen’ noem ik dat altijd. 😛 
  4. Ga 5 minuten eerder de deur uit zodat je niet hoeft te rennen voor de bus, hoeft te racen op je fiets, of flink door moet rijden in je auto om op tijd te komen. Je komt zo in een rustigere modus.
  5. Loop wat langzamer. Ja het klinkt suf, maar het werkt echt!
  6. Pak 1 moment op de dag om je mails en appjes te lezen en erop te reageren, liefst niet aan het begin van de dag. Neem gerust bedenktijd als iemand iets van je vraagt. Als je snel op alles reageert geef je het signaal af dat je tijd genoeg hebt om van alles aan te pakken. 😮
  7. Haal adem. Ja echt, haal adem. Zoveel mensen die hun adem inhouden als ze het druk hebben of oppervlakkig gaan ademen. Dat heeft invloed op je hele systeem, dus check af en toe is hoe het daarmee staat.
  8. Een inkoppertje, maar o zo lastig: plan je week niet helemaal vol. Voor mij ook altijd een uitdaging hoor. 😉 Helemaal niet erg om een keer 2 drukke weken achter elkaar te hebben, maar daarna is het zaak om weer de balans te zoeken. Blok bijvoorbeeld 2 avonden in de week en hou die vrij voor jezelf. Neem tijd om even op adem te komen en prikkels te verwerken die de hele dag in grote hoeveelheid op je afkomen. 
  9. Nog een voor de hand liggende, maar lastige tip: leg je smartphone eens weg als je vrij bent. Check even of erg belangrijke berichten zijn en zet hem daarna op ‘niet-storen’. Heerlijk…!
Jolanda Rijneveld
Hartelijke groet, Jolanda

a.u.b. log in om een bericht te plaatsen