Categorieën
Leven met ADD/ADHD

Ben ik gewoon druk of heb ik ADHD?

Hoe weet je of je het écht hebt?

Voel je vaak onrust in je hoofd én in je lijf? Ervaren mensen in jouw omgeving je als druk? Ben je het overzicht kwijt geraakt? Dan vraag je je misschien af of je ADHD hebt.

 

Heb je het programma ook gezien, ADHDennis? Als je het niet hebt gezien, dan kun je hier de serie terug kijken (aanrader! 😊).

Ik krijg er veel reacties op en ik merk dat het aantal aanmeldingen is gestegen na de uitzendingen. Wat je merkt is dat er veel mensen zijn die regelmatig druk zijn, maar dit (nog) niet zagen als iets waar je wat aan kunt doen.

Veel mensen hebben denk ik moeite met het ‘stempeltje’ ADHD, er ligt een negatieve lading op. In de serie zie je ook een best heftige reactie bij Dennis als hij uiteindelijk de diagnose krijgt. Door het programma denk je misschien, stel dat ik het ook heb? Of: ik weet wel dat ik het heb, maar ik zie nu dat er veel meer mogelijkheden zijn om er iets aan te doen. Ik ben benieuwd hoe jij dat hebt ervaren.

Het leuke van het programma is dat er ook veel aandacht was voor de mogelijkheden die er zijn om iets aan je klachten te doen. Meditatie kwam voorbij, bekende Nederlanders met ADHD lieten zien dat ze o.a. door regelmatig te sporten er beter mee om kunnen gaan. Paardencoaching, medicatie en coaching kwamen in beeld. Vooral dat laatste vond ik erg leuk natuurlijk!  😆 De tv ploeg (het hele team van het programma heeft ADHD symptomen) kwam regelmatig langs bij ADHD coach Cathelijne Wildervanck. Voor mij leuk om te zien omdat ik bij haar ben opgeleid, met haar heb gewerkt en o.a. met haar methode werk. Heel mooi en herkenbaar dus voor mij hoe ze met het team aan de slag ging.

Wat je tijdens de stukjes met Cathelijne zag, is dat het over van alles en nog wat ging, wat je in eerste instantie helemaal niet zou linken aan de drukte die je vandaag de dag ervaart. Zo raakte Cathelijne ook een gevoelig punt bij Dennis door dingen uit zijn jeugd naar boven te halen. Het steeds moeten aanpassen aan je omgeving, ‘meevoelen’ met ouders die het moeilijk hebben, dat zijn dingen waardoor je het heel druk in je hoofd en je lijf kunt krijgen. 

Mensen die bij mij langs komen willen vaak ‘even’ wat tips en trucs om beter met hun klachten om te gaan. En natuurlijk geef ik die ook, want inmiddels weet ik wel wat helpt. 😉 Maar ik graaf ook graag wat dieper door te kijken met welke achterliggende overtuiging jij dingen doet, wat je meegekregen hebt vanuit thuis wat je nu misschien in de weg zit. Door dit soort dingen ‘op te ruimen’ kun je namelijk veel meer ruimte krijgen op je ‘harde schijf’ (lees: rust in je hoofd), omdat je hoofd en lijf daar niet meer zo druk mee bezig hoeven te zijn. En dan merk je dat je veel verder komt met ADHD symptomen verminderen dan met alleen tips en een betere planning.

Moet je je voorstellen dat iemand zich steeds afvraagt of hij/zij het wel goed doet, wat anderen vinden, eraan denkt niet teveel te praten (omdat hij thuis heeft meegekregen dat dit lastig gedrag is), dan heb je het best druk in je hoofd toch?  En dat is zomaar een voorbeeld, maar er kan van alles spelen; misschien heb jij een ouder gehad die wisselende stemmingen had waardoor je hebt aangeleerd om steeds anderen om je heen te ‘scannen’ hoe het met diegene gaat? Dat maakt je een gevoelig mens die makkelijker dan een ander stemmingen aan kan voelen en vaak ook geleerd heeft om zich aan te passen op die ander. En ook dat is hard werken van binnen!

Waar het om gaat is dat dit soort zaken ervoor zorgen dat jouw ‘emmertje’ vanzelf al wat meer vol zit dan bij een ander. Dat dit emmertje ook sneller over kan lopen en dat er sowieso al minder ruimte is om dingen te onthouden en je hoofd erbij te houden. Dit uit zich in spanning, boosheid, vergeetachtigheid, en noem maar op. ADHD gedrag dus! Heb je dan ook ADHD? Het is maar de vraag. Voor mij is de diagnose daarom ook niet zo relevant.

Ik kijk liever naar waar jij het zo druk mee hebt ‘van binnen’, en welke overtuigingen jij over jezelf hebt. Die sturen namelijk voor een groot deel je gedrag. En daarnaast kijk ik naar hoe jij structuur neerzet in je leven, en wat je daarin kunt verbeteren. Zodat het van twee kanten uit werkt naar herstel van je leven. Zodat die energie die je in je hebt op een positieve manier uit kan werken en het vóór je kan werken in plaats van tegen je.

“Action is the foundational key to all succes”.
Pablo Picasso

Daarna kun je altijd nog kijken wat er van je klachten over is gebleven en als dat nog hinderlijk is kun je overwegen om je te laten testen en te kijken wat medicatie voor je doet.

Ben je benieuwd naar wat voor jou mogelijk is, naar wat jij kunt verbeteren in je leven met ADHD symptomen? Bel of mail dan voor een telefonische kennismaking. Dat is gratis en vrijblijvend.

Ben je er nog niet aan toe om ermee aan de slag te gaan maar heb je wel vragen? Neem dan even contact op tijdens het telefonisch spreekuur van 13.00-14.00 uur op maandag, dan help ik je graag verder.  

 

Jolanda Rijneveld
AD(H)D Coach

Ik help jongeren en volwassenen met AD(H)D om meer rust
en overzicht in hun leven te krijgen en patronen te doorbreken.
Lees meer over Jolanda.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *