Ik voel me minderwaardig en onzeker

Als je AD(H)D hebt kun je, vooral in je jeugd, veel negatieve boodschappen naar je hoofd krijgen. Als het niet lukte om goed mee te komen op school, als je anders was dan de anderen in de klas, als je onhandig en houterig was met gym, als je te stil was en misschien ook wat verlegen, of juist veel te druk en over iedereen heen schreeuwde…..het kan van alles zijn. En dat doet wat met je!

Misschien heb je als volwassene ook wel eens het gevoel dat je minder goed presteert dan anderen. Het kan zijn dat al je motivatie en energie al op gaat aan het draaiende houden van je huishouden en je gezin. Laat staan dat je toekomt aan het onderhouden van een vriendenkring, aan uitblinken in je werk of het werken aan je ‘killerbody’ zoals dat tegenwoordig heet. De vergelijking is gauw gemaakt, want er zijn altijd wel mensen in je omgeving te vinden die het beter doen dan jij. Die het allemaal moeiteloos voor elkaar lijken te krijgen. 🙁

Terwijl jij misschien extra hard moet werken om de ‘gewone’ dingen voor elkaar te krijgen. Het is soms net alsof je met zware klompen aan de marathon moet lopen. Ja lekker logisch dan anderen je dan voorbij rennen, toch?

Vergelijken doen we allemaal weleens, maar het levert je meestal niks op. Vaak alleen een slecht gevoel, waardoor je misschien nog wel minder voor elkaar krijgt. Want je gevoel beïnvloedt je gedrag, dus daar ga je al. 😳

Je kunt daarom beter je aandacht richten op jezelf. En dan vooral op wat er nu al wél goed gaat en wat er wél lukt. Want die dingen zijn er. Altijd! Alleen ben je soms het zicht erop kwijt geraakt. Wij mensen zijn nu eenmaal vaak geneigd om onze aandacht vooral te richten op problemen die opgelost moeten worden of op dingen die niet zo lekker lopen.

Dat werkt niet, echt niet. Het enige wat het je oplevert is dat het probleem misschien wat duidelijker wordt. Maar de oplossing vind je dan meestal niet. Je krijg alleen een slecht gevoel ervan, waardoor je misschien nog wel minder voor elkaar krijgt. Alweer! 😉

De oplossing is dus om je te gaan richten op wat wel goed gaat. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door elke avond voordat je gaat slapen 3 dingen in je telefoon, tablet, schriftje of wat dan ook te zetten waar je blij mee was vandaag. Dat kunnen kleine dingen zijn, maar dat mag ook. Je was vanmorgen op tijd op je werk, je hebt bijvoorbeeld vanavond lekker gekookt, je hebt een gezellig tv programma gekeken. Even als voorbeeld. Je zult zien dat je steeds makkelijker gericht bent op het positieve en dat de negatieve dingen die er in je leven zijn dan ook minder zwaar worden.

Nog een andere tip, als je vaak last hebt van een minderwaardig gevoel of onzekerheid:

Je kunt aan mensen in je omgeving die je vertrouwd vragen wat ze allemaal positief vinden aan jou. Zeg gewoon dat je met een projectje bezig bent ofzo. Schrijf alles op en bewaar het in een glazen pot.

En schrijf het ook zelf steeds op als iets je is gelukt of als je ergens tevreden over bent. Al is het misschien iets simpels, geeft niet. Doe dat ook steeds in die pot.

Dan kun je op dagen dat je je onzeker voelt de briefjes bekijken. Om dan de bevestiging te zien dat je goed genoeg bent zoals je bent. Ik heb al bij veel mensen gezien dat dit heel goed werkt, dus probeer het eens uit.

Veel succes!

 

Wil je aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling en werken aan je AD(H)D symptomen? Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek om te zien of coaching iets voor jou is. Je kunt een bericht sturen via dit contactformulier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *