Ik voel me minderwaardig en onzeker

Als je AD(H)D hebt kun je, vooral in je jeugd, veel negatieve boodschappen meekrijgen. Als het niet lukte om goed mee te komen op school, als je anders was dan de anderen in de klas, als je onhandig en houterig was met gym, als je te stil was en misschien ook wat verlegen, of juist veel te druk en over iedereen heen schreeuwde…..het kan van alles zijn. En dat doet wat met je!

Misschien heb je als volwassene ook wel eens het gevoel dat je minder goed presteert dan anderen. Het kan zijn dat al je motivatie en energie al op gaat aan het draaiende houden van je huishouden en je gezin. Laat staan dat je toekomt aan het onderhouden van een vriendenkring, aan uitblinken in je werk of het werken aan je ‘killerbody’ zoals dat tegenwoordig heet. ;-} De vergelijking is gauw gemaakt, want er zijn altijd wel mensen in je omgeving te vinden die het beter doen dan jij. Die het allemaal moeiteloos voor elkaar lijken te krijgen.

Terwijl jij misschien extra hard moet werken om de ‘gewone’ dingen voor elkaar te krijgen. Het is soms net alsof je met zware klompen aan de marathon moet lopen. Ja lekker logisch dan anderen je dan voorbij rennen, toch?

Vergelijken doen we allemaal weleens, maar het levert je meestal niks op. Vaak alleen een slecht gevoel, waardoor je misschien nog wel minder voor elkaar krijgt. Want je gevoel beïnvloedt je gedrag, dus daar ga je al. 😳 Je kunt daarom beter je aandacht richten op wat er wél goed gaat en wat wél lukt in jouw leven. Want die dingen zijn er. Altijd! Alleen ben je soms het zicht erop kwijt geraakt. Wij mensen zijn nu eenmaal vaak geneigd om onze aandacht vooral te richten op problemen die opgelost moeten worden of op dingen die niet zo lekker lopen.

Dat werkt niet, echt niet. Het enige wat het je oplevert is dat het probleem misschien wat duidelijker wordt. Maar de oplossing vind je dan meestal niet. Je krijg alleen een slecht gevoel ervan, waardoor je misschien nog wel minder voor elkaar krijgt. Alweer! 😉

De oplossing is dus om je te gaan richten op wat wel goed gaat. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door elke avond voordat je gaat slapen 3 dingen in je telefoon/ tablet/ schriftje o.i.d te schrijven waar je blij mee was vandaag. Het kunnen kleine dingen zijn, dat is prima. Je was vanmorgen op tijd op je werk, je hebt vanavond lekker gekookt, je hebt een gezellig tv programma gekeken. Etc. etc. Je zult zien dat je steeds makkelijker gericht bent op het positieve en dat de negatieve dingen die er in je leven zijn minder zwaar worden.

Nog een andere tip, als je vaak last hebt van een minderwaardig gevoel of onzekerheid:

Vraag aan mensen om je heen die je vertrouwd wat ze allemaal positief vinden aan jou. Zeg gewoon dat je met een projectje bezig bent ofzo. 😉 Schrijf alles op en bewaar het in een glazen pot.

En schrijf het zelf elke keer op als iets je is gelukt of als je ergens tevreden over bent. Al is het misschien iets simpels, geeft niet. Doe dat ook steeds in die pot.

Dan kun je op dagen dat je je onzeker voelt de briefjes bekijken. Om dan de bevestiging te zien dat je goed genoeg bent zoals je bent. Ik heb al bij veel mensen gezien dat dit heel goed werkt, dus probeer het eens uit.

Veel succes!

 

Wil je aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling en AD(H)D symptomen? Coaching helpt! Maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Je kunt een bericht sturen via dit contactformulier

a.u.b. log in om een bericht te plaatsen