Help! Waarom ben ik zo vaak boos?

Veel mensen met ADD en ADHD hebben er last van dat ze vaak boos worden. Snel boos. Of op z’n minst geïrriteerd. Als je dit herkent, lees dan even verder.

Stel, je bent in gesprek met iemand en diegene zegt iets of doet iets waardoor jij ineens heel veel irritatie of boosheid naar boven voelt komen.

Wat er op zo’n moment gebeurt is dat een deel van de hersenen wordt getriggerd wat heel snel reageert op een emotionele stimulus. Of met andere woorden, er wordt op dat moment op jouw ‘rode knop’ gedrukt en de vlam schiet in de pan!

Er wordt op dat moment als het ware even het contact verbroken tussen jou en de ander. De trigger die dit veroorzaakt kan heel verschillend zijn. Het kan te maken hebben met autoriteit (en dan vooral misbruik maken ervan), met dat je te weinig erkenning krijgt van de ander, of dat je je niet ‘gezien’ voelt door de ander. Er kan sprake zijn van oneerlijkheid, of dat je het overzicht kwijtraakt (je snapt niet meer waar de ander het over heeft en voelt irritatie opkomen).

Het kan ook zijn dat een ervaring van vroeger getriggerd wordt. Als je vroeger vaak voor dom werd uitgemaakt, dan kun je als volwassene heel fel reageren als iemand zegt ‘doe niet zo dom!’. Want, ook al weet je inmiddels best dat je echt niet dom bent, dan wordt toch dat oude zeer weer naar boven gehaald van vroeger. Zo zijn er dus heel veel oorzaken te bedenken waardoor bij jou als het ware de vlam in de pan kan schieten.

Oke, tot zover het ‘WAT’, maar je wilt vast ook weten ‘HOE’.

Een ander deel van je brein, de Prefrontale Cortex, kan op dat moment als een soort ‘rem’ werken om dat gevoel wat te temperen en op een verstandige manier te kunnen reageren. Maar helaas werkt de PFC bij mensen met AD(H)D vaak niet zo goed. De PFC is sowieso pas uit ontwikkeld op je 24e jaar en functioneert slechter naarmate we meer last hebben van stress. Tot zover het slechte nieuws. 🙂

Gelukkig kun je je PFC trainen, dat is het goede nieuws. Sowieso is het vermijden van teveel stress heel belangrijk, maar die had je vast al begrepen. Maar je kunt je PFC dus ook trainen. Dit kun je op de volgende manier doen, door op het moment dat je getriggerd wordt:

  1. eerst even diep adem te halen
  2. je te realiseren dat iemand op jouw rode knop drukt
  3. het (vervelende) gevoel te accepteren dat daarbij hoort
  4. te bedenken wat nu verstandig is om te doen of te zeggen
  5. als dat laatste niet lukt (is vaak moeilijk bij heftige emoties), zeg dan dat je er later op terug komt en loop even weg uit de situatie.
  6. Ga je aandacht even op iets anders richten en kom erop terug als je kalmer bent.

Even een voorbeeld: Op het moment dat bij jou de trigger komt dan moet je gelijk hier alert op zijn en eerst even diep ademhalen en je bewust zijn dat je op dat moment getriggerd wordt. Dat iemand op jouw ‘rode knop’ drukt. Daarna kun je bedenken ‘ik heb eigenlijk gelijk, maar ik kan nu beter m’n mond houden’ (bijvoorbeeld) en daarna je aandacht op iets anders gaan richten. Dan zakt het gevoel dat je wil reageren al wat meer af.

Door op die manier met situaties om te gaan, kun je jezelf erin trainen om minder snel boos te worden en anders met dit soort situaties om te gaan. Het is eigenlijk net als een waakhond in jezelf die afgaat. Op het moment dat je bedenkt dat dit niet handig is en je aandacht op iets anders gaat richten, kan de waakhond weer rustig in zijn mand gaan liggen.

En heb wat geduld met jezelf, het is in het begin gewoon heel lastig. Blijf volhouden en je zult vanzelf merken dat het steeds vaker wél lukt. Het kan fijn zijn om regelmatig je frustraties op een positieve manier af te reageren door bijvoorbeeld te gaan sporten. Of je zet de douche flink hard aan en schreeuwt even tegen je badzeepje. Is wat gekker, maar dat helpt ook. 😛

Laat je het me weten als het gelukt is? Vind ik leuk! 👍

Ps: Loop jij hier ook tegenaan en wil je er iets aan doen? Maak dan een afspraak voor een coachgesprek via dit contactformulier.

Pps: heb je een kind dat steeds in problemen komt op school door z’n gedrag? Lees dan mijn blog Mijn kind met AD(H)D doet het niet goed op school

a.u.b. log in om een bericht te plaatsen